Bedrijven investeren veel in het opbouwen van hun merken, de zogenaamde brand strategy. Dat is niet verwonderlijk want de bedrijfswaarde heeft een nauw verband met de waarde van de merken in de portfolio. Deze hoge status van merken komt ook tot uiting in het groeiend aantal merkregistraties bij merkenbureaus. Maar waar doe je dat nou eigenlijk, een merk registreren? In dit artikel geven we je antwoord op deze en nog drie andere veel gestelde vragen over merkregistratie.
Waar kan ik een Nederlands merk registreren?
In Nederland laat je jouw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit instituut, dat in de jaren ‘70 is opgericht, verzorgt alle merk registraties in de Benelux landen, België, Nederland en Luxemburg. De BOIP neemt de aanvragen in behandeling en controleert de registreerbaarheid van het merk. De BOIP houdt ook het merkenregister bij voor ons land.
Kan ik zelf mijn merk registreren?
Ja, in principe kun je zelf een aanvraag procedure starten voor merkregistratie bij het BOIP. Echter, omdat het een ingewikkelde procedure kan zijn, raden wij aan om een adviesbureau zoals Novagraaf in de arm te nemen. Dat scheelt een hoop tijd en gedoe.
Wat is een merk?
Onder een merk wordt verstaan een identificatiemiddel voor producten en diensten. Het moet geschikt zijn om de producten en diensten van het ene bedrijf te onderscheiden van die van andere bedrijven. Op die manier kan de consument de producten en diensten toewijzen aan een bedrijf, weet hij wiens producten hij consumeert en kan hij deze onderscheiden van concurrerende aanbiedingen.
Waarvoor kan ik een merk registreren?
Een merk kan worden aangevraagd voor alle soorten goederen en diensten die als product voor commerciële doeleinden op de markt worden aangeboden. Het is ook mogelijk om meerdere goederen en diensten te kiezen voor een enkel merk. In de zogenaamde Nice Classificatie worden deze individuele goederen en diensten in verschillende klassen gerangschikt.